Jakość usług prawnych: magnes przyciągający nowych klientów?

LICZI LEX Rozwój w branży prawniczej

W środowisku prawniczym jakość jest uznawana za jedyną przewagę sprzedażową i traktowana niczym magnes przyciągający klientów. Niektórzy wierzą nawet, że nie potrzebują wychodzić do klientów, bo jakość ich usług powinna zrobić to za nich. Jednakże, czy naprawdę jakość sama w sobie wystarczy, by skłonić klientów do wyboru danej kancelarii? Warto się zastanowić, czym tak naprawdę jest jakość w kontekście usług prawnych i jakim sposobem nasz potencjalny klient może ją zweryfikować nie znając jeszcze dostawcy.

Pojęcie jakości w usługach prawnych

Jakość w usługach prawnych, podobnie jak w innych branżach, zależy od poziomu satysfakcji klienta wynikającej z dostarczonych usług w stosunku do jego oczekiwań. Jednakże, określenie jakości w przypadku usług prawnych jest niezwykle trudne ze względu na bardzo nieostre aspekty.

1. Subiektywność oceny jakości

Postrzeganie jakości usług prawnych może się różnić w zależności od perspektywy klienta. To, co jest dla jednego klienta znakiem wysokiej jakości, dla innego może być postrzegane jako przeciętne lub niewystarczające.

2. Niematerialność usług prawnych

Trudno jest ocenić jakość usług prawnych w sposób obiektywny. W przeciwieństwie do produktów fizycznych, których jakość można mierzyć za pomocą konkretnych parametrów, jakość usług prawnych często opiera się na subiektywnych ocenach klientów dotyczących ich doświadczeń, kompetencji prawników, skuteczności działań prawnych itp.

3. Złożoność procesów prawnych

Świadczenie usług prawnych często wiąże się z złożonymi procesami, które są trudne do zmierzenia i oceny. Procesy te mogą obejmować nie tylko aspekty techniczne, ale również komunikację, zaangażowanie, szybkość reakcji na zapytania itp.

4. Brak jednoznacznych wskaźników jakości

W przeciwieństwie do produktów, których jakość można mierzyć za pomocą fizycznych wskaźników, w przypadku usług prawnych brakuje jednoznacznych wskaźników jakości.

Budowanie reputacji kancelarii prawnej

W rezultacie, jakość usług prawnych jest nieuchwytnym pojęciem, które wynika z różnorodnych czynników i jest subiektywnie oceniana przez klientów, ale, co warte podkreślenia, dopiero po wykonaniu zlecenia. Dlatego też budowanie reputacji i zaufania jest kluczowe dla kancelarii prawnych i prawników, aby docierać do nowych klientów i zaspokajać ich indywidualne potrzeby.

Jakie zatem działania podejmować, by przyciągnąć klientów?

  1. Zwiększaj świadomość marki. Jakość Twoich usług prawnych i Twojej pracy może być znana w kręgach profesjonalistów z branży prawniczej, ale niekoniecznie jest ona powszechnie rozpoznawana przez potencjalnych klientów spoza tej branży;
  2. Ułatwiaj klientom dostęp do informacji na swój temat. W erze Internetu, klienci mają łatwiejszy dostęp do informacji na temat różnych firm prawnych. Dobrze przemyślana strategia marketingowa Twojej kancelarii może pomóc w budowaniu zaufania i wyróżnieniu się w gąszczu informacji online;
  3. Personalizuj doświadczenie. Klienci doceniają spersonalizowane podejście. Odpowiedni marketing może pomóc w komunikowaniu się z grupą docelową w bardziej spersonalizowany sposób, dostarczając im treści i rozwiązania, które odpowiadają ich potrzebom i oczekiwaniom;
  4. Buduj i podtrzymuj relacje. Klienci często wybierają usługi prawne na podstawie relacji i zaufania. Dlatego regularny kontakt, dostarczanie wartościowych treści i angażowanie klientów w różnorodne sposoby pomaga pogłębiać te relacje.

Podsumowanie

Wnioski? Dążenie do doskonałości nie kończy się na pozytywnych rezultatach prawnych, ale obejmuje również sposób, w jaki klienci postrzegają kancelarię i jej podejście zanim ich sprawa trafi na biurko danego prawnika. Dlatego nie zrzucaj na mityczną jakość całej pracy marketingowej i sprzedażowej jaką również masz za zadanie wykonać, by faktycznie przyciągnąć nowych klientów i rozwijać z powodzeniem swoją firmę.


Mam nadzieję, że moje uwagi były pomocne. Zachęcam Cię do lektury kolejnych artykułów z kategorii sprzedaż usług prawnych  i do obserwowania profilu LICZI LEX na LinkedInie.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia strategicznego w obszarze sprzedaży usług prawnych i marketingu prawniczego, skontaktuj się ze mną, aby usprawnić Twoje działania.


Fot. www.pexels.com

Udostępnij

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *